Hoe kies je een bedrijfsnaam?

Eindelijk is de stap gezet, je gaat beginnen als zzp’er. Je maakt een afspraak bij de Kamer van Koophandel om je in te schrijven, maar dan begint het pas: je moet een bedrijfsnaam kiezen. Sommige starters dromen al jaren over een eigen onderneming en weten ook al heel lang hoe die dan moet gaan heten. Anderen hebben geen idee.

Ik was een van die anderen. In aanloop naar mijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel als freelance journalist en tekstschrijver, heb ik talloze namen bedacht. En ook weer keihard afgewezen.

MW Tekst (bestaat al), Mariëlle Schrijft (bestaat al), Getikt door Mariëlle (klinkt niet heel positief), MW Media (bestaat al), Tekstbureau Wijffelaars (dat was het ook niet), Tekstbureau Suka (Indonesisch voor ‘leuk vinden’. Maar het klinkt toch als een afhaalchinees), MW Content (ik haat Engelse termen als bedrijfsnaam), Tekstbureau Boxtel (handig voor de SEO, maar wat als ik ooit ga verhuizen?). Kortom: ik kwam er niet uit.

Totdat ik dit artikel las waarin de schrijver uitlegt waar een goede bedrijfsnaam aan moet voldoen. Hierin staat onder meer het volgende: “Door een ingewikkelde naam te kiezen voor je bedrijf, maak je het sterkste merk, waar je al jaren aan hebt gewerkt, helemaal kapot: je eigen naam. Veel zzp’ers realiseren zich niet dat ze al vanaf hun geboorte gewerkt hebben aan hun eigen personal brand. Familieleden, vrienden, oud-collega’s, studiegenoten en vele anderen weten al jaren wie je bent.”

Oftewel: je eigen naam is je grootste netwerk. De keus was snel gemaakt: Mariëlle Wijffelaars moest in ieder geval in mijn bedrijfsnaam komen te staan. Voorts is het natuurlijk belangrijk dat mensen ook weten wát je als zzp’er doet. De naam Mariëlle Wijffelaars zegt niet zoveel over wat voor diensten ik aanbied. En ook daar heb ik weken over nagedacht. Want wat moest het worden? Mijn eigen naam aangevuld met tekstbureau, redactie, content, verhalen of teksten? Ook dit bleek uiteindelijk voor de hand te liggen: ik ben immers journalist en tekstschrijver.

En zo schreef Mariëlle Wijffelaars Journalist & Tekstschrijver zich in bij de Kamer van Koophandel. Origineel? Nee, dat zeker niet. Maar wél betrouwbaar, duidelijk en overzichtelijk. En dat past dan wel weer bij me.

Hoe kies je een bedrijfsnaam?

2 gedachten over “Hoe kies je een bedrijfsnaam?

  • november 12, 2016 om 2:16 pm
    Permalink

    Prima Marielle.!
    WIJFF Tekst& Research had ook gekund; verwijzing naar je naam, associatie met vrouw, Je netwerk herkent het
    Veel succes! Gaat helemaal goed komen

    Beantwoorden
  • november 13, 2016 om 8:05 am
    Permalink

    Prima naam Marielle. Laat aan duidelijkheid niets te wensen over. En dat je origineel en bijzonder bent en je van anderen onderscheid, daar komen je opdrachtgevers vanzelf wel achter. En blijkt ook uit deze column/blog! Mooi opgeschreven. Veel Succes.

    Groetjes van oud-collega Stefan

    Beantwoorden

Laat een reactie achter op Anja Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *